Janin is opleidingscoördinator en heeft 15 jaar geleden een motorongeluk gehad. Daaraan heeft ze een scheefstand van 4 cm in haar bekken over gehouden.
De afgelopen jaren nam Janin genoegen met een luchtkussen in haar bureaustoel. Een kussen kan echter verschuiven en zit nooit precies op de juiste plek. Niet de perfecte oplossing.
Door een kaakprobleem in contact met Health2Work
In september 2017 kreeg Janin kaakproblemen. Omdat de tandarts vermoedde dat de oorzaak van haar kaakprobleem aan haar rug zou liggen, werd ze doorverwezen naar een kinesitherapeut. Toen ging de bal aan het rollen. Na een werkplekonderzoek kwam Janin in contact met ons. Ik ging met Janin aan de slag om een maatwerk aanpassing te ontwikkelen voor in de zitting van haar stoel.
Sceptisch over de maatwerk aanpassing
Eerder zat Janin op een luchtkussen. In het midden van het kussen zat een luchtdoorlating. Doordat ze geregeld een andere zithouding aannam en, verplaatste de lucht in het kussen van de linker- naar de rechterkamer, waarmee ze haar scheefstand kon compenseren. Janin zat eigenlijk niet te wachten op de aanpassingen die gedaan zouden worden aan haar stoel. “Aan iedere aanpassing die gedaan wordt, moet mijn rug weer wennen. Dit betekent standaard rugklachten. Ik was dus nogal sceptisch en zag er tegenop. Na de derde aanpassing was ik aangenaam verrast!”
Samen met Janin en de preventieadviseur zijn we tot de oplossing gekomen: “Ik kwam bij Janin omdat ze een stoel van ons op proef had en deze beviel niet. Uit ons eerste gesprek bleek dat de zitting niet voldeed aan de wensen. Samen met de preventieadviseur heb ik Janin haar werkplek bekeken en de tekortkomingen van de stoel besproken. De zitting bood onvoldoende compensatie voor de scheefstand van Janin haar bekken."
Tijdens het gesprek hebben we een tekening gemaakt, waarop we de positie van de ophoging hebben getekend. In de werkplaats van onze eigen maatwerkspecialist Sjon zijn de aanpassingen doorgevoerd op het zitkussen. Hij heeft de verschillende lagen van het zitkussen anders opgebouwd. Janin kon het zitkussen testen en haar bevindingen hebben we uitvoerig besproken. De stoffeerder kon weer aan de slag, waarna Janin het zitkussen weer mocht testen. Vervolgens hebben we een extra laag traagschuim toegevoegd, dit schuim wordt zacht als het warm wordt. Door het lichaamsgewicht en de warmte vormt het schuim zich perfect naar je eigen lichaamsvorm.
Janin was tevreden met alle aanpassingen. Ik vond het een uitdaging om dé perfecte maatwerkoplossing voor Janin te laten maken. Dat Janin zo blij is met het eindresultaat, daar doe ik het voor.
"Al jaren ben ik aan het uitzoeken wat voor mij het beste werkt, ik nam uiteindelijk genoegen met de situatie. Ik had mij neergelegd bij het eindresultaat en stond niet te springen om een aanpassingstraject met alle ongemakken van dien. Heine wist mij echter te overtuigen dat het de moeite waard kon zijn en ik geen concessies hoefde te doen. Dit kan voor een patiënt best lastig zijn om aan te geven, omdat je soms al zolang met klachten rondloopt. Je neemt dan genoegen met een kleine verbetering. Terwijl misschien met nog één of twee aanpassingen de perfecte oplossing eruit rolt.
We gingen voor comfort, een oplossing die voor mij gemaakt is. Waar ik vooral erg blij mee ben is dat de aanpassing in de stoel zit. Ik hoef nooit meer op een los kussen in de stoel te zitten. Voor mij geen vastzittende nek en schouders meer aan het einde van de werkdag!”
- Janin
Het verschil tussen het luchtkussen en de nieuwe aanpassing is groot: “Deze stoelaanpassing volgt de contouren van Janin haar lichaam een stuk beter dan dat een luchtkussen dat ooit zou kunnen doen. Daardoor geeft het een veel betere ondersteuning. Het compenseert de bekkenscheefstand, zodat Janin geen houdingsverval heeft wanneer ze op haar bureaustoel zit.”