Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Ergonomische bureaustoel

Ergonomische bureaustoel

Wat is een ergonomische bureaustoel?

Een ergonomische bureaustoel is speciaal ontworpen naar het menselijke lichaam. De stoel biedt goede ondersteuning en voldoende bewegingsvrijheid aan de gebruiker. Bij het ontwerp van de bureaustoel is rekening gehouden met verschillende posturen en zithoudingen. Daarbij is het goed om te weten dat we niet gemaakt zijn om te zitten, we willen beweging en variatie. Daarom is een goede ergonomische bureaustoel ook dynamisch in te stellen.

Bekijk alle ergonomische bureaustoelen

Waarom kies ik voor een ergonomische bureaustoel?

Elk mens en ieder lichaam is uniek. Een gewone bureaustoel kan niet altijd de juiste steun bieden, deze stoelen zitten dus niet als gegoten. Een ergonomische bureaustoel daarentegen wel: je kunt de stoel door de instellingen perfect op je lichaam laten aansluiten, zodat hij de juiste ondersteuning biedt. Onze ergonomisch adviseur leert je tijdens de zitinstructie wat de juiste ondersteuning is en hoe je dit instelt. De bureaustoel is volledig in te stellen en te bedienen.

De mogelijke klachten die je oploopt in een ‘gewone’ bureaustoel kunnen leiden tot verzuim. Als je stoel bij je past, kun je klachtenvrij werken, je wordt productiever en het levert je een gezonder lichaam op.

Alle voordelen op een rij:

  1. Klachtenvrij
  2. Goede ondersteuning
  3. Meer productiviteit
  4. Comfort
  5. Voldoende bewegingsvrijheid en variatie

Praktijkrichtlijn bureaustoel

In de Europese norm 1335 (2000) staan de minimumafmetingen beschreven voor drie types bureaustoelen. In Nederland heeft men dit gedaan in een nationale praktijkrichtlijn om zo beter te passen voor alle lichaamslengtes. Om van een ergonomisch verantwoorde bureaustoel te kunnen spreken (ergonomiesite.be), wordt de Europese norm best als minimum genomen en de NPR 1813 als optimum. Ook de Belgen zijn groter dan de doorsnee Europeaan.

Ik wil de best passende ergonomische bureaustoel
Floris Lindeman
Floris Lindeman

Floris is commercieel directeur bij Health2Work. Hij stuurt alle ergonomisch adviseurs in het land aan. “Na meer dan 15 jaar heb ik nog steeds alle dagen veel zin om aan de slag te gaan, het voelt niet als werken. Ik ben oplossingsgericht. Nee is geen antwoord. Vanuit onze vestiging in Blaricum bedien ik vooral de grotere klanten in Midden- en West-Nederland.”

Ga naar alle blog berichten van Floris

Relevante blog posts

Hoe stel ik mijn bureaustoel goed in?
Hoe stel ik mijn bureaustoel goed in?

We krijgen dagelijks de vraag hoe je een bureaustoel op de juiste manier instelt. Met alleen het aanschaffen van een goede bureaustoel ben je er namelijk nog niet. Wanneer ...

Normen voor kantoorstoelen
Normen voor kantoorstoelen

Wat is het verschil tussen de NPR-1813 en NEN-EN 1335? Het gaat hier over Nederlandse en Europese normen voor kantoorstoelen. De norm zegt iets over de maatvoering en inste...