Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Ergonomische omgevingsfactoren op kantoor

Ergonomische omgevingsfactoren op kantoor

Bij ergonomisch werken op kantoor denken mensen vooral aan de werkplek. Dan ga je echter voorbij aan diverse factoren die ook invloed hebben. De werkplek is maar een onderdeel van het geheel. Omgevingsfactoren zijn ook belangrijk; denk maar aan voortdurende reflectie van het zonlicht op je scherm of rumoerige collega’s.

Belangrijke omgevingsfactoren op kantoor?

Daglicht op kantoor

Mensen zijn visueel ingesteld. Als er op kantoor te weinig licht is, kan dat leiden tot fouten of verlies van productiviteit. Licht stimuleert een aantal belangrijke processen in ons lichaam, zoals de aanmaak van vitamines. Bovendien helpt de juiste lichtinval ons humeur in positieve zin. In een donkere ruimte met weinig of geen daglicht ben je minder gelukkig.

Gevoelstemperatuur in de ruimte

De temperatuurbeleving is zeer individueel afhankelijk en altijd een lastig punt. Over het algemeen is een werknemer productiever bij een aangename temperatuur. Bij 21 graden zijn wij gemiddeld 30% productiever dan bij 27 graden. Bovendien kan de juiste temperatuur diverse fysieke klachten helpen voorkomen. Enkele klachten zijn: stress, vermoeidheid, geïrriteerde luchtwegen en longproblemen.

Geluiden op kantoor

In een kantoorgebouw waar meerdere mensen werken kan het luidruchtig zijn. Hoewel de één beter presteert in een rustige omgeving heeft de ander juist een bedrijvige en inspirerende omgeving nodig. Bij grotere organisaties is het daarom belangrijk dat werknemers de keuze hebben tussen een relatief stille werkomgeving en een bedrijvige werkruimte.

De akoestiek op kantoor is altijd belangrijk. Een kantoor waar de akoestiek slecht is, voelt het kil aan. Daarom is werken er minder aangenaam. Werk je in een kantoor waar veel mensen moeten bellen? Dan kan dit erg storend zijn, waardoor zowel de productiviteit als het werkplezier verminderen. Het verminderen van geluid irritatie biedt vele voordelen, zoals verbeterde concentratie en productiviteit.

Opstelling van je werkplek

Een verkeerde opstelling van het meubilair op kantoor kan voor veel afleiding en concentratieverlies zorgen. Als je met je rug naar het gangpad zit, raak je snel afgeleid door verschillende geluiden. Met een juiste opstelling van het meubilair kun je concentratieverlies tegengaan en hierdoor veel winst behalen.

Sfeer in de kantoorruimte

Sfeer op kantoor is een zeer belangrijke factor voor ergonomisch werken. Een belangrijk voordeel van een gezonde werksfeer is het voorkomen van uitval. Door het actief verminderen van pesterijen, stress en zorgen voor een positieve uitdaging gaat het werkplezier omhoog. Medewerkers zijn daardoor gelukkiger, gemotiveerder en zullen zich minder snel ziek melden. Een ander voordeel van een positieve werksfeer is de energie die vrijkomt binnen de kantoorruimte. Medewerkers worden opgezweept door de bedrijvigheid en krijgen meer zin om aan de slag te gaan.

Ergonomische coworking werkplek

Het is tegenwoordig steeds makkelijker om deze randvoorwaarden op de werkvloer te realiseren. Verhuurders van kantoorruimte en werkplekken besteden namelijk steeds meer aandacht aan het faciliteren van ruimtes waarin organisaties optimaal kunnen presteren. Ben je opzoek naar kantoorruimte, waar je direct ergonomisch kan werken? In bedrijvencentrum De Punt in Gentbrugge kan je gebruik maken van een ergonomische coworking werkplek.

Vraag hier onze ergonomiegids aan
Heine de Bruin
Heine de Bruin

Klanten tevredenstellen, daar kan Heine van genieten. Na zijn studie Small Business and Entrepreneurship is Heine van een deeltijdbaan naar een voltijdbaan bij Health2Work gegaan. Heine is leergierig en kreeg de ruimte om zich te ontwikkelen binnen het bedrijf. Inmiddels is hij algemeen directeur. Health2Work biedt veel ergonomische oplossingen en dat is volgens Heine de kracht van het bedrijf. “Als ik klanten adviseer over ergonomische hulpmiddelen bij fysieke klachten, dan kunnen we altijd een geschikt product leveren. Er is bij ons geen ‘nee’ te koop.”

Ga naar alle blog berichten van Heine

Relevante blog posts

Hoe is de akoestiek in jouw werkomgeving?
Hoe is de akoestiek in jouw werkomgeving?

Een kantoortuin bevordert de interactie en kennisdeling tussen jou en je collega’s. Maar pas op! Geluidsoverlast ligt op de loer en rumoer op de werkvloer is een grote irri...

Design en functionaliteit
Design en functionaliteit

Hoe belangrijk vind jij design? Wekelijks zien we kantoren die zijn ingericht met prachtig design meubilair zonder dat er rekening gehouden is met ergonomie. Denk bijvoorbe...

Omgeving beïnvloedt werkplezier en prestaties
Omgeving beïnvloedt werkplezier en prestaties

Het is van groot belang dat mensen zich prettig voelen in hun werkomgeving. Uiteraard verschilt dit nogal per medewerker. Zo hebben introverte mensen minder behoefte aan co...