Terug naar overzicht
Terug naar overzicht

Tijdelijk cao voor telethuiswerk

Tijdelijk cao voor telethuiswerk

Afgelopen week sloten werkgevers en vakbonden in de Nationale Arbeidsraad een tijdelijke cao over telethuiswerk. cao nr. 149 loopt tot 31 december 2021 en verplicht ondernemingen die nog geen kader voor telewerk hebben opgezet, dit nu te doen.

Wat houdt deze nieuwe cao in?

De cao nr. 149 bevat principes om een kader te bieden voor telethuiswerk. De principes vormen een referentiekader voor het sluiten van afspraken en het vormen van een beleid voor welzijn bij telethuiswerken. Dit cao is bedoeld voor bedrijven die op 1 januari 2021 nog geen regeling van structureel of occasioneel telewerk hadden.

In cao nr. 149 worden principes uiteengezet die in het kader van telewerk COVID- 19 in acht moeten worden genomen, denk bijvoorbeeld aan:

  • De rechten en plichten van de telewerker inzake arbeidsvoorwaarden
  • De werkorganisatie
  • De uurroosters en werkbelasting
  • De prestatienormen
  • De voorwaarden voor de controle door de werkgever van het werk van de telewerker (met bijzondere aandacht voor de persoonlijke levenssfeer van de telewerker)
  • De bescherming van de gegevens van de onderneming
  • Collectieve rechten van telewerkers en communicatie met de werknemersvertegenwoordigers, enz.

Kosten en materiaal telewerkplek

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen, het installeren en het onderhouden van de voor telewerk benodigde apparatuur.

  • De werkgever moet de voor telewerk benodigde apparatuur beschikbaar stellen, installeren en onderhouden. Hij moet de kosten van de communicatie en de verbindingen die verband houden met het telewerk te zijnen laste nemen.
  • Indien de telewerker zijn eigen apparatuur gebruikt zijn de kosten inzake installatie van informaticaprogramma's, werking en onderhoud alsook de kosten inzake afschrijving van de apparatuur, voor rekening van de werkgever. De kosten voor rekening van de werkgever worden voor de aanvang van het telewerk berekend naar rata van de prestaties van telewerk of volgens een door de partijen overeengekomen verdeelsleutel.

Het verzorgen van een veilige werkplek

Naast het faciliteren van ergonomisch verantwoorde thuiswerkplekken komt er meer kijken bij gezond thuiswerken. Waar kunnen mijn medewerkers producten bestellen? Hoe zorg ik voor een juiste instelling van de werkpost? Hoe zorg ik voor een goed georganiseerde administratieve afhandeling? Health2Work heeft een concept ontwikkeld, waarin wij alle zorgen rondom het thuiswerken wegnemen. Download onze flyer gezond thuiswerken.

Preventieve maatregelen

Medewerkers dienen te worden geïnformeerd over de policies van de onderneming inzake welzijn op het werk specifiek in verband met telewerk. Als werkgever dien je de telethuiswerkers te informeren over preventiemaatregelen die je als onderneming neemt om risico's verbonden aan het telethuiswerk tegen te gaan.

  • Aanpassing van de werkpost
  • Goed gebruik van beeldschermen
  • Beschikbare ondersteuning op het vlak van techniek en informatica.

Flitscontroles telewerk

De sociale inspectie houdt flitscontroles op telewerk. Sinds 2 november 2020 is telewerk verplicht voor alle ondernemingen en diensten voor alle personeelsleden. De enige uitzondering hierop is de situatie waarin thuiswerk onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de onderneming. Deze zullen plaatsvinden in de maand januari en februari. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het handhaven van de maatregelen rondom hygiëne en social distancing. Houd rekening met deze checklist.

Telewerken nieuwe norm

Telewerken is tijdens de coronacrisis de norm geworden. We verwachten dat telewerk na de coronacrisis een belangrijke rol zal blijven spelen in de werkorganisatie en dat een aan deze nieuwe manier van werken aangepast kader meer dan noodzakelijk zal zijn. Hoe richt je deze manier van werken in? Hoe verzorg je voor iedereen een veilige en ergonomische werkplek? Welke rol krijgt het kantoor? Health2Work denkt graag met je mee. Ontdek wat wij voor je kunnen betekenen.

Geert Vindevogel
Geert Vindevogel

Geert is onze ergonomisch adviseur. Ook complete inrichtingsprojecten zijn hem niet vreemd waarbij hij met deskundig advies, kennis en service tegemoet komt aan elke vraag van de klant of organisatie. Elke vraag en/of probleem vormt voor hem een uitdaging waar hij graag zijn schouders onder zet en meedenkt naar een oplossing.

Ga naar alle blog berichten van Geert

Relevante blog posts

Creatief thuiswerken: hoe een kussen of kinderstoel je rug kan redden!
Creatief thuiswerken: hoe een kussen of kinderstoel je rug kan redden!

Nu steeds meer mensen thuiswerken, neemt ook het aantal lichamelijke klachten toe. Denk bijvoorbeeld aan nek- en schouderklachten. In deze blog geven we een aantal tips om ...

Hoe richt je de perfecte thuiswerkplek in?
Hoe richt je de perfecte thuiswerkplek in?

“Ik werk vrijdag altijd van thuis uit.” Dit hoor je werknemers steeds vaker zeggen. Ondanks de toenemende populariteit van telewerken laat de thuiswerkplek vaak te wensen o...

Tips om meer te bewegen op je werkplek
Tips om meer te bewegen op je werkplek

Door regelmatig van houding te wisselen voorkom je fysieke klachten. Bovendien geraak je energieker de dag door, aldus Wim. Wim Ponsaert is preventieadviseur en ergonoom bi...